تشخیص روغن سوزی خودرو

0

روغن سوزی خودرو چه زمانی اتفاق می افتد؟

وقتی روغن موجود در خودرو، به جای آب بندی فضای بین سیلندر و پیستون و کمک کردن به قطعات برای کارکرد بهتر و خنک کردن قطعات، وارد اتاق احتراق شود و با سوخت و هوا بسوزد، می گوییم خودرو به روغن سوزی افتاده است.

تشخیص سریع روغن سوزی خودرو

اگر می بینید خودرو شما مدام روغن می خواهد یا از اگزوز آن دود آبی رنگ خارج می شود و داخل اگزوز و شمع هایش چرب است، به روغن سوزی مشکوک شوید.

علل روغن سوزی خودرو

روغن سوزی در خودرو ها و مخصوصا پژوها، علت های مختلفی دارد که موارد زیر از مهم ترین آنها به حساب می آیند.

  • ساییده شدن جداره سیلندر
  • خرابی واشر سرسیلندر
  • شکستن رینگ پیستون
  • ساییدگی شدید گیت سوپاپ
  • یا خرابی گیت

همچنین ممکن است روغن، از میان آب بندهای میل سوپاپ و میل لنگ به بیرون راه پیدا کند و خارج شود.

در موتورهای خودروی پژو، دور موتور اگر به بیشتر از 3000 در دقیقه برسد، روغن کم می شود، اما دودی که رنگ و بوی خاصی داشته باشد تولید نمی کند. البته کم شدن روغن همیشه به دلیل روغن ریزی نیست بلکه روغن سوزی نیز از عوامل مهم کم شدن روغن در خودرو است.

تشخیص میزان روغن سوزی و میزان خرابی قطعات خودرو، اصولا به عهده مکانیک یا تعمیرکار است و با باز کردن موتور خودرو انجام می شود. اما در خودروهایی مانند پژو، افراد عادی هم می توانند وسیله شان را از شرایط حاد نجات دهند. البته پیشنهاد ما این است که برای کاهش هزینه ها و جلوگیری از آلودگی هوا سریعا خودرو خود را به مراکز معتبر نشان دهید تا از صدمات بیشتر به آن جلوگیری شود.

برای تشخیص روغن سوزی خودرو بدون باز کردن موتور با ما همراه باشید.

  • فرسودگی در دیواره سرسیلندر

برای اين كه متوجه شويم كه روغن سوزی به علت فرسودگی در ديواره سيلندر است يا خیر می توانيم از كمپرس سنج استفاده كنیم.

کمپرس-سنج-خودرو

كمپرس سنج وسيله ای برای اندازه گيری فشار هوای داخل سيلندر می باشد.

برای تشخیص ساییدگی شديد در جداره سيلندر و مشكل در رينگ ها ، کافی است تا ما شمع سيلندر مورد نظر را باز کرده و كمپرس سنج را جای شمع روی سرسيلندر ببنديم. حالا موتور را می چرخانيم تا سيلندر مربوط ما در حالت تراكم قرار گیرد. در اين لحظه فشار تراكم را اندازه گيری می كنيم. اگر اين فشار از حد مجاز كمتر باشد. به این معناست که سيلندر ما فرار كمپرس دارد.

فرار كمپرس می تواند چند دليل داشته باشد. به عنوان مثال ممکن است به علت استفاده از فيلتر اسپرت متفرقه و ورود گرد غبار به داخل سيلندر موتور ما دچار سايش شديد در ديواره سيلندر شده باشد.

حال برای اين كه مطمئن شويم كه روغن سوزی به علت فرسودگی در جداره سيلندر است يا این که دلیل دیگری دارد، بايد كمپرس سنج را باز کرده و مقداری روغن از قسمت شمع داخل سيلندر بريزيم. حالا دوباره كمپرس سنج را در جای شمع می بنديم. و فشار كمپرس سيلندر را اندازه می گيريم؛ اگر فشار افزايش پيدا كرد نشان دهنده اين است كه موتور شما از قسمت ديواره سيلندر و رينگ ها دچار فرسايش شديد گردیده است. ما با انجام اين آزمايش حتی می توانيم مقدار سايش را هم اندازه گيری نماییم. اما اگر با انجام اين آزمایش، فشار كمپرس پائين بود معلوم می شود که ديواره سيلندر و رينگ ها هیچ مشكلی ندارند. در نتیجه برای تشخیص علت روغن سوزی، می بایست موارد دیگری را مورد بررسی قرار داد.

  • سوختن سوپاپ

اين امكان وجود دارد كه يكي از سوپاپ های شما سوخته باشد. و يا واشر سرسيلندر مشکل داشته باشد. برای تشخيص اين كه كدام سوپاپ سوخته بايد با استفاده از كمپرس كردن فشار باد به داخل سيلندر نشتی باد را جستجو كنيم. به اين ترتيب كه هوای فشرده را داخل سيلندر كمپرس می كنيم. اگر صدای باد از اگزوز بيرون آمد نشان دهنده سوختگی سوپاپ دود است. اگر صدای باد از قسمت فيلتر هوا بيرون آمد نشان دهنده سوختگی سوپاپ هوا است در غیر این صورت سوپاپ ها هم سالم هستند.

  • گیت سوپاپ

اگر واشر سرسيلندر هم سالم است. اين امكان وجود دارد كه گيت سوپاپ گشاد كرده باشد. اگر گيت سوپاپ گشاد كرده باشد. وقتی موتور سرد است روغن سوزی بيشتر است. چون هنوز سوپاپ گرم نشده و خلاصی بيشتری با گيت دارد ولی وقتی موتور گرم می شود اين خلاصی كمتر خواهد شد و باعث كمتر شدن روغن سوزی می شود .اگر موتور شما چنين حالتی داشته باشد گيت سوپاپ شما گشاد كرده است. اگر موتور شما در دور آرام و درجا زياد روغن سوزی دارد ولی با گاز دادن میزان روغن سوزی كمتر می شود لاستيک گيت شما مشكل دارد و دليل روغن سوزی هم به همين خاطر است. اگر زمانی كه شما گاز می دهيد و به طور ناگهانی گاز را رها مي كنيد روغن سوزی شديد می شود علتش خرابی لاستيک گيت سوپاپ های هوا هست.

Leave A Reply

Your email address will not be published.

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: