نکات مهمی که در هنگام خرید پراید دست دوم باید در نظر گرفته شوند

8

در مقالات قبلی ماشین باز، نکات لازم را در خصوص راهنمای خرید خودروی دست دوم مطرح کردیم که از شما خواهش می کنیم تا  حتما آن مقالات را هم ملاحظه و مطالعه فرمایید.

در این مقاله به طور اختصاصی نگاهی به خرید پراید دست دوم خواهیم داشت که بدین منظور، ابتدا تاریخچه این خودرو را مرور می کنیم و سپس نکاتی را که لازم است در هنگام خرید آن رعایت کرد را بر می شماریم . لطفا با ما همراه باشید.

تاریخچه خودرو پراید

پراید در اصل در شرکت ژاپنی مزدا و به سفارش شرکت آمریکایی فورد، طراحی و تولید و در سال‌های ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۳ میلادی در ژاپن با نام مزدا ۱۲۱ و در آمریکای شمالی توسط شرکت فورد با نام فورد فستیوا به فروش رفت.

نام “پراید” نامی است که توسط شرکت کیاموتورز کره جنوبی بر این اتومبیل، نهاده شد.

شرکت کیاموتورز تولید و فروش این خودرو را تا سال 1380 ادامه داد و نهایتا خط تولید آن را یک سال بعد به طور کامل به شرکت خودروسازی سایپا فروخت و سایپا رسما مالک این خودرو شد.

در واقع تولید پراید در ایران از سال ۷۲ در شرکت سایپا آغاز شد. و پراید های مدل 72 تا 81 به عنوان پراید کره ای در بازار شناخته می شوند.

این پرایدها از کاربراتور استفاده می کردند و در آن موقع هنوز پراید انژکتوری نشده بود. و انژکتوری شدن پراید از ابتکارات گروه سایپا بود که از سال 1383 شروع شد.

سادگی در تعمیرات، ارزان بودن قطعات یدکی آن و کم مصرف بودن، استهلاک کم و قیمت ارزان تر نسبت به سایر خودروها، تنها مزیت پراید و تنها دلیل استقبال مردم از پراید هستند

در واقع از نظر امنیت سازمان پزشکی قانونی پراید را رکورد دار وسایل نقلیه در کشته شدن ایرانیان عنوان کرده است.

نکات ضروری موقع خرید پراید دست دوم

سال تولید

همانطور که در بالا اشاره شد تا اواسط سال 83 مدل های کاربراتوری این خودرو توسط سایپا تولید می شدند، و مدل های انژکتوری بعد از اواسط سال 83 به بازار آمد. بنابراین اگر قصد خرید پراید دست دوم را داشته باشید، سعی کنید از میان پراید های مدل 84 تا 89 که همگی دارای انژکتور هستند- خریداری کنید و از خرید پراید های مدل 83 و پایین تر به دلیل کاربراتوری بودن و از خرید پراید های مدل 90 و بالاتر نیز به دلیل تغییر پلت فرم اجتناب نمایید.

کارکرد

پراید دست دوم با کارکرد حداکثر 150 هزار کیلومتر را پیدا کرده و خریداری کنید

موتور پراید

تعمیر موتور پراید، معمولا با مبلغ تقریبا 1 میلیون تومان، قابل انجام است. در هنگام خرید پراید دست دوم از سلامت موتور آن اطمینان حاصل نمایید. برای این منظور دو راه وجود دارد :

  1. مشاهده رنگ دود اگزوز
  2. گوش سپردن به صدای موتور

با کمک این دو روش می توانید از سلامتی نسبی موتور پراید اطمینان حاصل نمایید. موتور پراید سالم در هیچ حالتی نباید دود آبی رنگ داشته باشد، دود سیاهِ کم رنگ، نشانه خام سوزی و مصرف سوخت بالاست که ممکن است در اثر کثیف بودن انژکتور ها حاصل شده باشد. همچنین ممکن است برخی از اجزای موتور پراید مثل یاتاقان یا میل سوپاپ، به مرور زمان، آسیب دیده باشد که در این صورت یک مکانیک حرفه ای، با گوش دادن به صدای موتور پراید، به راحتی متوجه وجود مشکل در آن، خواهد شد.

گیربکس پراید

تعمیر گیربکس پراید به هزینه ای حدود 500 هزار تومان نیاز دارد.معمولا گیربکس پراید در کارکرد تقریبی 200 هزار کیلومتر، به تعمیر و سرویس، احتیاج پیدا می کند. جا نرفتن درست دنده ها و ایجاد صدایی مثل زوزه، از جمله عیوب متداول گیربکس پراید است.

گیریبکس پراید

تسمه تایم و تسمه دینام

برای تسمه تایم و تسمه دینام هزینه ای چند 100 هزار تومانی لازم است. پرایدهای دست دوم مدل پایین، بر خلاف پراید های مدل جدید، به پاره شدن تسمه دینام حساس نیستند، اما در پراید های مدل جدید، در صورت پاره شدن تسمه تایم،برخورد سوپاپ ها با پیستون قطعی است. بنابراین لازم است که بعد از خرید پراید دست دوم، حتما سلامت تسمه تایم و تسمه دینام را هم چک نمایید.

جعبه فرمان

کمک فنرهای پراید، قیمت زیادی ندارد؛ اما پیش از خرید پراید دست دوم، می توانید با نگاهی به داخل گلگیرها، میزان سلامت آنها را از نظر روغن زدگی چک کنید.وجود خلاصی در فرمان و یا سفت شدن بیش از حد فرمان از علایم خراب شدن مجموعه جعبه فرمان پراید است، که در پراید بسیار رایج است .

بدنه و شاسی

در ضعیف بودن بدنه و شاسی پراید، هیچ گونه تردیدی وجود ندارد، اما برای خرید پراید دست دوم سالم، حصول اطمینان از سلامت شاسی به خصوص سرشاسی های جلو اهمیت دارد. چرا که در صورت وجود عیب در این بخش، باید مدام نگران خارج شدن پلوس ها از گیربکس بوده و این عیب، معمولا به راحتی برطرف نمی شود.

همچنین آسیب دیدگی شاسی، می تواند موجب کاهش عمر جلوبندی و بروز لاستیک سایی غیر طبیعی شود و تمام این ها به کاهش شدید قیمت و ارزش خودرو منجر خواهد گردید. البته با توجه به این که دیفرانسیل پراید، در قسمت جلوی خودرو قرار دارد. تصادف و ضربه خوردن پراید از قسمت عقب، نگران کننده نیست، اما در مورد تصادف و ضربه های وارده به قسمت جلویی، لازم است که حتما، پراید دست دوم مورد نظر را به یک صافکار ماهر نشان دهید.

در صورت خرید پراید دست دوم، بهتر است که وضعیت پوسیدگی و زنگ زدگی کمان گلگیرها، بخش زیرین درب ها و کف صندوق عقب را هم چک کنید. با توجه به تعدد سرعت گیر و دست انداز در سطح خیابان ها، می تواند با چند دقیقه رانندگی به راحتی از سلامتی جلوبندی و سیستم تعلیق، اطمینان حاصل نمایید. جلوبندی خراب و ضعیف پراید، باعث ایجاد کوبش های بسیار شدید، به همراه سر و صداهای آزار دهنده، می شود و برای تعمیر آن، هزینه ای بین 100 تا 300 هزار تومان لازم می باشد.


به رنگ دار بودن یا بدون رنگ بودن پراید، اهمیت ندهید؛ چرا که با کوچکترین تصادفی، ممکن است مزیت بی رنگ بودن خودرو از بین رفته و ماشین دچار افت قیمت شود، در عوض به نکات مهمتری در رابطه با سلامت شاسی  توجه کرده و از خرید پراید دست دوم با شاسی های جوشکاری شده خودداری فرمایید.

 

چنانچه پراید دست دوم ایده آل خود را یافته اید و حالا قصد دارید که معامله را انجام دهید، مقاله مربوط به نحوه معامله خودروهای دست دوم را هم مطالعه فرمایید.

از اینکه تا انتها با ما همراه بودید سپاسگذاریم.

8 Comments
  1. nima says

    ممنون مفیدومختصر عاای بجابودتوضیحاتتون

  2. nima says

    عالی بود خیلی مفید ومختصر

  3. ناشناس says

    دمتون گرم

  4. کاربر says

    ممنونم مطالب مفیدی بود سپاس فراوان.

    1. ناشناس says

      باسلام خدا وکیلی دمتون گرم فقط برا کسی که یاد نداره ماشین راه ببره توضیح بیشتر بدید ممنون.در مورد سند هم بگید سند اول یعنی چی

  5. محمد says

    خیلی عالی بود اطلاعاتی میدین دس مردم

  6. ناشناس says

    سلام متشکرم بخاطر اطلاعاتتون که دراختیارماگذاشتین

  7. بزرگی says

    سلام،ممنون از توضیحات واضحتون

Leave A Reply

Your email address will not be published.

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: